حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

اگر به دنبال آموزش حسابداری و انبار داری می خواهید و یا دنبال بهترین نرم افزار های حسابداری و انبار هستی اینجا

پیوندهای روزانه

قوانین سفته چیست و نحوه اجرای آن

علی احمدی | شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۰۲ ب.ظ

قوانین سفته و اجرای آن

سفته چیست؟

سفته مانند چک و پول نقد بوده که سابقه آن به اروپا بر می گردد و جزو یکی از انواع اسناد تجاری قابل معامله محسوب می شود و قوانین حقوقی خاص خودش را نیز دارد و فردی که آن را صادر می کند باید وجه نوشته شده در آن را پرداخت نماید ولی امروزه سفته بیشتر کارکرد ضمانتی پیدا کرده است و زیاد کارکرد پول نقد آن مرسوم نشده است.

همچنین مطابق ماده ۳۰۷ قانون تجارت سفته به معنی:

    "سفته یا فته‌طلب سندی است که به موجب آن صادرکننده‌ سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینّی را در تاریخ معیّن در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله‌کرد او پرداخت کند"

اصول کلی سفته

سفته یک مبلغ تعهد داده شده است که باید در تاریخ مشخص آن بصورت عندالمطالبه پرداخت شود البته خوبی آن نسبت به چک این است که قیمتی مشخص دارد و مانند چک امکان نوشتن هر مبلغی وجود ندارد از طرف دیگر مانند چک، سفته در وجه هر کسی باشد می تواند او تحویل بگیرد به عنوان مثال اگر سفته در وجه حامل باشد، مبلغ سفته به فردی که سفته را در دست دارد داده خواهد شد.

 

مراحل صدور سفته

اگر می خواهید سفته ای که تنظیم می کنید یک سند تجاری محسوب گردد و صرفا یک سند عادی نباشد تا شما بتوانید از مزایای اسناد تجاری از لحاظ حقوقی به نفع خودتان استفاده کنید

 

- درج مبلغ سفته

برای نوشتن سفته باید مشخص نمایید که مبلغ آن کمتر از سقف سفته است یا معادل مبلغ کل سفته است همچنین حتما شما باید این مبلغ را بصورت حروفی درج نمایید تا از هر گونه سو استفاده جلوگیری نمایید.

 

- تعیین تاریخ صدور سفته

شما در قسمت تاریخ صدور باید تاریخی که سفته در آن زمان صادر می شود را بصورت حروفی بنویسید.

 

- نام گیرنده در سفته

برای جلوگیری از هر گونه مشکل بهتر است نام فردی طلبکار در این قسمت نوشته شود چراکه اگر خالی باشد در وجه حامل محسوب می شود.

 

- تاریخ پرداخت سفته

سعی کنید حتما برای سفته خود تاریخ پرداخت بصورت عددی و حروفی تعیین نمایید در غیر این صورت سفته در هر زمان قابل اجرا خواهد بود.

 

- امضا یا مهر صادرکننده سفته

با درج مهر یا امضای فرد صادر کننده سفته، تعهد مالی وی شروع می شود.

سفته

یک سفته با چندین کاربرد

خوشبختانه امروزه سفته توانسته خلا های زیادی را پر کند و کاربردهای زیادی را در روابط مالی افراد جامعه داشته باشد و برای تمامی این کاربرد ها فقط یک نوع سفته وجود دارد که با آن می توان تمامی این موارد را انجام داد و این کاربرد ها شامل:

    تضمین اجرای تعهدات   

    تضمین پرداخت اقساط وام

    استخدام و حسن انجام کار

   پرداخت کالا در معاملات

همچنین بهتر است نرم افزار حسابداری شما نیز این قابلیت را برای ثبت داشته باشد

 

سفته قابل انتقال است

شما می توانید سفته را مانند چک پشت نویسی نمایید تا مالکیت آن به شخص دیگری منتقل گردد همچنین اگر در قسمت نام گیرنده چیزی ننوشته باشید این سفته بدون نام بوده و فردی که سفته در دست آن باشد مالک سفته می باشد.

 

مشکلات عدم وصول و با واخواست سفته در زمان مقرر:

 هنگامی که متعهد سفته حاضر نمی‌شود وجه آن را در سررسید پرداخت کند، دارنده باید آن را واخواست کند. اگر دارنده سفته به مدت ده روز از سررسید هم تحمل کرده و سفته را واخواست نکند، بلا اشکال است اما اگر بیش از ده روز بگذرد و بعد از این مدت، اقدام به واخواست کند، قانونگذار برخی مزایای اسناد تجاری را از وی سلب خواهد کرد.، به عبارت دیگر، قانونگذار دارنده سفته را در چنین شرایطی، کاهل تلقی کرده و امتیازاتی را که به اعتبار تجاری بودن سفته، برای دارنده آن قائل شده بود، از وی ساقط می‌کند.

 

آیا دارنده سفته حق طرح دعوای کیفری را دارد؟

در مود سفته، فقط ضمانت اجرای حقوقی در نظر گرفته است. به این معنا که اگر شخصی سفته‌ای صادر کند و این سفته، در سررسید واخواست شود، صرفا دارنده آن می‌تواند از طریق دعوای حقوقی، وجه آن را مطالبه کند و حق طرح دعوای کیفری را نخواهد داشت.

 

نحوه وصول و اجرای سفته چگونه است؟

برای وصول وجه سفته از ۲ طریق می‌توان اقدام کرد:

از طریق اجرای اسناد رسمی: چون سفته از اسناد لازم الاجراست، در صورتی که دارنده به وظایف قانونی خود عمل کرده باشد، می‌تواند علیه صادرکننده، پشت نویس و ضامن به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال بلامعارض اشخاص فوق و وصول طلب خود را کند.

از طریق مراجع قضایی دادگستری: دارنده سفته با تقدیم دادخواست حقوقی علیه یک یا تمام مسوولان سند تجاری اقامه دعوی می‌کند و در صورتی که به محکومیت قطعی صادرکننده منجر شود و اگر اموالی از محکوم تحصیل نشود، می‌تواند به استناد قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تقاضای بازداشت شخص محکوم را کند.

 

خرید سفته

سفته را می‌شود از هر جایی تهیه کرد. از دستفروش‌های توی بازار گرفته تا بعضی از دکه‌های روزنامه‌فروشی. اما مطمئن‌ترین محل برای تهیه این سند، شعبه‌های بانک ملی است. اگر آن را از جای نامعتبر بخرید ممکن است مبلغی بیشتر از آنچه مصوب است از شما بگیرند. حتی ممکن است در مقابل مبلغ بیشتر به شما یکسری سند جعلی بدهند که دردسرهای زیادی بعدها برای شما داشته باشد.

 

قیمت مصوب سفته در سال ۹۹ :

قیمت مصوب برای سفته در سال ۹۹ (۱۳۹۹) عبارت است از ۰٫۵ در هزار  (نیم در هزار) مبلغ اسمی سند.

 

  • علی احمدی

سفته چیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی