حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

اگر به دنبال آموزش حسابداری و انبار داری می خواهید و یا دنبال بهترین نرم افزار های حسابداری و انبار هستی اینجا

پیوندهای روزانه

حسابدار کیست و چه وظایف و مهارت هایی لازم دارد؟

علی احمدی | شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۴۱ ب.ظ

جایگاه حسابدار و نقش آن در سازمان

 

در هر سازمان و کسب و کاری وظایف حسابدار یکی از نقشهای کلیدی بوده که دارای شرح مسئولیت های مهمی می باشد به همین خاطر نسبت به سایر افراد سازمان اهمیت بیشتر خواهد داشت و این سمت به عنوان فردی که در جریان‌های مالی هست، در اکثر سازمان ها به حفظ و تفسیر امور مالی می پردازد.

اما سهل انگاری در امور مالی باعث می‌شود که حساب‌های مالی سازمان با مشکلات زیادی رو به رو شود از این رو شغل حسابدار بسیار حساس است و باید با قوانین و مقررات آشنا بوده و با دقت داده های مالی را تجزیه و تحلیل کند تا باعث بروز مشکلات بزرگتری در رابطه با امور مالی سازمان نشود.

اما حسابدار دفتردار نیست

یکی از اشتباهات رایج در امور حسابداری یکی کردن سمت حسابداری و و دفتر داری است در صورتی که اینچنین نیست بلکه دفتردار مدرک کاردانی داشته و بر روی ثبت معاملات مالی تمرکز دارد.

 

چه کسانی با حسابدار در ارتباط هستند؟

حسابدار می تواند با تمام افرادی که در حوزه کار خودش است ارتباطی موثر را برقرار نماید و این اشخاص شامل:

    فروشندگان

    مشتریان

    سازمان‌های مالی

همچنین حسابدار چه به صورت حرفه‌ای و چه به صورت غیر حرفه‌ای می‌تواند در مسیر کاری خود به عنوان یک راهنما استراتژیک و همین طور به عنوان فردی که مشخص کننده اطلاعات مالی برای خود شبکه سازی نماید.

حسابدار کیست

مهارت‌های لازم برای یک حسابدار

برای اینکه یک حسابدار بتواند حرفه ای عمل کند باید مهارتهایی را داشته باشد که به شرح زیر می باشد و در ادامه درباره برخی از آنها بیشتر توضیح خواهیم داد:

     توجه و دقت به جزئیات

    دارا بودن دانش رایانه‌ای

    مهارت‌های تحلیلی

    مهارت‌های ارتباطی

    مهارت‌های ریاضی

 

مهارت‌های ارتباطی برای یک حسابدار

یک حسابدار باید بتواند از مهارت‌های ارتباطی درستی بهره ببرد زیرا برای شغل حسابداری مهارت در برقراری ارتباط بهینه و درست یکی از خاصیت‌های مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

گوش دادن، یکی از فاکتور‌هایی است که در مهارت ارتباطی یک حسابدار باید در نظر گرفته شود.

زمانی که یک حسابدار به دقت به تمامی توضیحاتی که از مشتری و یا سهامدار دریافت می‌کند گوش می‌دهد باعث می‌شود که نتایج کاری بسیار خوبی را دریافت کند. بنابراین در دست داشتن اطلاعات درست با گوش دادن دقیق ایجاد می‌شود.

 

مهارت ریاضی

مهارت ریاضی یکی از فاکتور‌های دیگری است که برای یک حسابدار موفق در نظر گرفته می‌شود با این حال نباید تصور غلطی را که عوام در رابطه با ریاضیات و ارتباط آن با شغل حسابداری را نادیده گرفت.

در اصل شغل حسابداری با ریاضیات به شکل دیگری سر و کار دارد و روند کاری یک حسابدار با ریاضیات پیش نخواهد رفت و این تصور بسیار غلط است.

بنابراین ریاضیات نمی‌تواند از یک فرد حسابدار حرفه‌ای بسازد و فاکتور‌های دیگری برای رسیدن به این امر لازم است. حسابداری یکی از شغل‌هایی است که دارای چشم انداز بسیار خوبی در رابطه با دریافت حقوق و رشد شغلی خواهد بود.

 

دارا بودن دانش رایانه‌ای

دارا بودن دانش رایانه‌ای یکی از نکات مهم دیگری است که در رابطه با مهارت‌هایی که برای یک حسابدار باید ایجاد شود وجود دارد البته یک فرد متخصص در امر حسابداری باید بتواند از نرم افزار‌های حسابداری یکپارچه و پیشرفته و همچنین سایر ابزار‌هایی که برای این کار وجود دارد بهره برده باشد.

 

وظایف حسابدار چیست؟

وظایف اصلی یک حسابدار در سازمان شامل موارد زیر می باشد:

    جمع آوری اطلاعات

    صحت و درستی اطلاعات به دست آمده

    ثبت اطلاعات

   توسعه بخشیدن به امور مالی

    پیاده سازی و نگهداری از داده‌های مالی

    نظارت بر روی داده‌های مالی و کنترل آن‌ها

    تجزیه و تحلیل

    ارائه فعالیت‌های مالی سازمان

و حالا در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

 

جمع آوری داده ها و مدیریت آن

حساب‌های مالی برای یک سازمان یکی از هدف‌های مهم و اصلی برای مدیران سازمان به حساب خواهد آمد به همین خاطر قلب سازمان را حساب‌های مالی تشکیل می‌دهند و جمع آوری داده‌هایی که از امور مالی به دست می‌آید برای حسابدار مهم است و نگهداری از داده‌ها به دست حسابدار انجام خواهد گرفت.

سابقه مالی هر سازمان می‌تواند بیانگر روند کاری آن سازمان باشد که در دستان حسابدار قرار داده می‌شود تا بتواند مسیر بهتر و مناسب‌تری را از نظر مالی برای سازمان به دست بیاورد.

گاهی اوقات سازمان با بحران‌های مالی زیادی رو به رو می‌شود که در بیشتر موارد یک حسابدار با تجربه به راحتی می‌تواند مشکلات ایجاد شده را رفع نماید و یا این که حجم و میزان آن را کمتر کند از این رو رشته حسابداری یک شغل پردرآمد است، بنابراین حسابدار به عنوان فردی که در سازمان مورد اعتماد است و از تجربه کاری بالایی نیز در این زمینه برخوردار است بهره‌های زیادی برده می‌شود و تمامی اطلاعات مالی در دست حسابدار شرکت قرار داده می‌شود.

 

حسابدار یک تحلیل گر است

نکته‌ای که در رابطه با حسابدار باید بیان کرد میزان تحلیل گری او در امور مالی یک سازمان خواهد بود. برای این که یک حسابدار بتواند تحلیل‌های درستی از سازمان را برای خود ایجاد کند باید بتواند ابتدا تجزیه و تحلیل‌های موثری را از خود ارائه دهد و در اصل بتواند فاکتوری همچون تجزیه و تحلیل را در روند کاری خود قرار دهد.

زمانی که حسابدار بتواند تجزیه و تحلیل درستی از کار و داده‌های مالی یک سازمان ارائه دهد به راحتی در روند تصمیم گیری‌هایی که برای سازمان انجام می‌دهد می‌تواند شرکت داشته باشد. حسابدار در میزان تصمیم گیری‌هایی که برای سازمان دارد محدود نخواهد بود و با دست باز می‌تواند تصمیم گیری کند.

اما محدوده این تصمیم گیری شامل:

    حقوق و دستمزد کارکنان شرکت و سازمان

    حل کردن جزئیات دشوار و پیچیده مالی

   سفارش لوازم مورد نیاز برای شرکت

    پرداخت قبوض سازمان

 

البته برای روند تجاری نیز تصمیماتی که یک حسابدار می‌تواند به کار بگیرد بسیار متفاوت خواهد بود که می‌توان از آن‌ها به این صورت نام برد:

    روند درآمد و هزینه

    تعهدات مالی

    انتظارات موجود برای کسب درآمد در آینده

 

هنگامی که حسابدار امور مالی یک سازمان را مورد بررسی قرار می‌دهد باید بتواند تجزیه و تحلیل درستی را در رابطه با امور مالی به دست بیاورد به همین منظور حسابدار باید بتواند اختلافات و بی نظمی‌هایی را که در امور مالی ایجاد شده را سامان بخشد.

 

ارائه گزارش مالی

گزارش‌های مالی که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که یک حسابدار برای سازمان باید انجام دهد البته حساب‌هایی که حسابدار آن‌ها را ارائه می‌دهد به صورت سالانه و ماهانه است. بنابراین بر روی تمامی حساب‌های مالی تجزیه و تحلیل‌های زیادی خواهد شد تا به صورت یک گزارش مستند و مکتوب در بیاید و در اختیار سازمان قرار داده شود.

 

توسعه بخشیدن به امور مالی

توسعه‌های مالی که حسابدار برای یک سازمان باید انجام دهد به صورت توسعه منابع و مسیر‌های کارآمد خواهد بود.

گاهی اوقات برای یک سازمان مشکلات خاص مالی به وجود می‌آید که تحت هر شرایطی مهم خواهد بود به همین خاطر حسابدار باید بتواند با استفاده از استراتژیک‌های درستی که در ذهن خود دارد با ارائه آن مشکلات را برطرف سازد.

ارائه دادن مسیر هدفمند برای یک حسابدار بسیار مهم است زیرا ارائه درست مسیر زندگی و کاری یک حسابدار را می‌تواند به شکل قابل قبولی تغییر دهد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی