حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

حساب بان مرجع آموزش و معرفی نرم افزارهای حسابداری

آموزش تخصصی حسابداری و معرفی نرم افزارهای حسابداری

اگر به دنبال آموزش حسابداری و انبار داری می خواهید و یا دنبال بهترین نرم افزار های حسابداری و انبار هستی اینجا

پیوندهای روزانه

۱ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

کاربرگ حسابداری چیست و چطور میشه استفاده کرد؟

علی احمدی | پنجشنبه, ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۰۹:۵۴ ق.ظ

کاربرگ چیست؟

فرم یا ورقه ستون بندی شده ای است که در اواخر دوره مالی تهیه و در آن داده های ضروری برای اصلاح حساب‌ها، تهیه صورت‌های مالی، کنترل فرآیند های داخلی و بستن حساب‌ها جمع‌آوری می‌ شود.

به عبارت دیگر برای اینکه بدانیم که کاربرگ چیست باید گفت که به عنوان مدارک رسمی حسابداری و یا صورت های مالی محسوب نمی شود و حسابداران به عنوان یک چرک نویس برای ارزیابی مغایرت ها و اشتباهات انجام شده در صورت های مالی از کاربرگ استفاده می کنند و در واقع در مرحله آماده سازی حساب با همین کار برگ که 10 ستون مبلغ دارد و تعداد این ستون ها نسبت به نیازهای هر سازمان می تواند متفاوت باشد.

 

واژه کاربرگ مخفف چیست؟

واژه "کار" در کلمه کاربرگ به وظیفه حسابداران در اخر دوره حسابداری اشاره داشته و واژه "بر" در این کلمه به برگشت دادن و اصلاحات مورد نیاز و تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده اشاره می کند و حرف " گ " در کلمه کار برگ به گزارش های نهایی حسابداری مثل سود و زیان اشاره دارد.

 

مزیت های استفاده از کاربرگ

باعث تسریع حسابرسی و ارائه به موقع صورت های مالی

کاهش اشتباهات حین محاسبات و اصلاح حساب ها

امکان داشتن یک چرک نویس از حسابها قبل از ثبت در دفاتر

تمامی مانده تراز و دفتر کل را نمایش می دهد

تمامی ارقام صورت های مالی و حسابهای پایان دوره را فراهم می کند

 

هدف از نوشتن کاربرگ چیست؟

کاربرگ ها بصورت کاغذی و چاپی در اختیار گروه حسابداری قرار می گیرد تا صورت های مالی و گزارش های حسابداری با سرعت بیشتر تکمیل گردد البته معمولا امروزه کاربرگها در اکسل ایجاد و تهیه می شوند و هدف آنها بطور کلی شامل:

- کمک به طرح ریزی و برنامه عملیات حسابداری

- داشتن یک پشتیبان اطلاعاتی برای محاسبات و گزارشات حسابداری

- تطابق فرایند حسابداری با استاندارها

- شفاف کردن حسابرسی

- حذف اشتباهات

 

چطور کار برگ را پر کنیم

 

فرق ترازنامه کاربرگ با ترازنامه صورت مالی چیست؟

ترازنامه صورت‌های مالی، خروجی از ترازنامه کاربرگ می باشد به این نحو که ابتدا، تمام حساب‌ها به ترتیب تاریخ رویدادهای مالی در یک ستون، پشت سر هم نوشته شده و در ستون دیگر تعدیلات، تراز آزمایشی، سود و زیان ترازنامه را قرار می ‌دهد.

 

انواع کاربرگ‌های حسابداری

از آنجا در کاربرگها اطلاعات زیادی وارد می شود به همین دلیل انواع مختلفی دارد که می توان اکثر آنها را در گروه های زیر طبقه بندی نمود.

کاربرگ حسابداری عمومی

این نوع کار برگها بیشتر برای برنامه ریزی در فرایند حسابداری تهیه می شوند مانند پرسشنامه کنترل‌گرهای داخلی، بودجه زمانی، قرارداد حسابرسی، برنامه ریزی حساب ها

 

کاربرگ حسابداری نهایی

نام دیگر این نوع، کاربرگ تراز آزمایشی بوده که شامل مانده سال جاری و سال پیش از حساب های دفتر کل، ستون‌های اصلاح پیشنهادی و تقسیم کردن طبقه ‌بندی است.

 

کاربرگ حسابداری اصلی

کاربرگ اصلی تلفیق هر گروه از حساب های مشابه دفتر کل و جمع هر یک از کاربرگ ها بوده که بطور یکجا به کاربرگ نهایی منتقل می گردد.

 

کاربرگ اصلاحات پیشنهادی

در واقع در این کاربرگ پیشنهادهایی برای مهار اشتباهات بیان می شود.

 

کاربرگ تفصیلی

همانطور که از اسم این کاربرگ مشخص است، جزییات یک حساب دارایی یا حساب بدهی را بیان می کند

 

کاربرگ تجزیه و تحلیل

در صورتی حساب های کم گردشی دارید می توانید خلاصه ای از تغییرات در طی دوره حساب دفتر کل را توسط این کاربرگ ببینید.

 

کاربرگ صورت مغایرت

برای پیدا کردن مغایرت ها و اختلاف حساب های دریافتنی، موجودی نقد و بانک و موجودی مواد یا کالا، حساب های پرداختی استفاده می شود.

 

کاربرگ محاسباتی

زمانی که ما بخواهیم درستی یک حساب مشخص را صحت سنجی نماییم از این کاربرگ استفاده خواهیم کرد.

  • علی احمدی